Vaak als mensen dit lezen denken ze meteen aan fanatieke sporters die overal proteïne in doen. Misschien dat je zelf wel graag extra proteïne eet alleen dat je niet altijd weet wat je ermee kan doen? Wij zullen je een aantal tips geven!

Wat is proteïne brood?

Proteïne brood is een ander woord voor koolhydraat arm boord. Proteïne brood houdt dus in dat er minder koolhydraten in het brood aanwezig zijn, maar wel meer eiwitten. Vaak eten mensen dit als ze minder koolhydraten willen eten. Dit kan om verschillende redenen zijn zoals bijvoorbeeld een dieet, een ziekte waarbij je koolhydraten niet mag eten of als je zelf wilt verminderen in de hoeveelheid koolhydraten die je eet.

Over het algemeen zit er ongeveer 14 gram aan koolhydraten in 1 sneetje normaal brood. In het geval van proteïne brood praten we over 0,4 tot 6,8 gram aan koolhydraten per sneetje brood. In proteïne brood zit daarentegen ook 3x meer vezels en 3x meer eiwitten dan in normaal brood. Ondanks alles krijg je dus nog steeds genoeg voedingsstoffen binnen.

Proteine brood kopen & maken

Proteine brood van Nutrifoodz.

  • Alleen water toevoegen
  • Zak van 1150gram, goed voor 5 broden!
  • Makkelijk af te bakken in bijvoorbeeld de airfryer, oven of broodmachine
  • Slechts 3gram koolhydraten

30 dagen niet goed = geld terug garantie!

Waar is proteïne brood goed voor?

Proteïne brood zorgt ervoor dat het langer verzadigd. Dit houdt in dat je langer gevuld bent nadat je het gegeten hebt. In tegenstelling tot normaal brood zul je er dus minder van hoeven eten om even veel gevuld te zijn. Ook is het niet goed om te veel koolhydraten te eten. Als je dus kunt minderen zou je kunnen overstappen hierop. Vanwege deze reden is het dus ook mogelijk om proteïne brood als avondeten te eten. Bedenk er wat lekkers mee en je vult genoeg, ook krijg je gewoon alle voedingsstoffen binnen.

Als je een fanatieke sporter bent die ook graag op zijn voeding let kun je hier ook naar kijken. Eiwitten zijn erg belangrijk voor spiermassa, in proteïne brood vind je daar meer van dan in normaal brood. Voor elk soort doel kun je in principe je gaan verdiepen in proteïne brood. Ongetwijfeld zullen er meerdere gelegenheden zijn waarin het eten van proteïne brood net wat beter uitkomt. Dit verschilt dan ook per persoon, maar het is natuurlijk nooit erg om het gewoon een keer te proberen!

Wat zit er allemaal in proteïne brood?

In proteïne vind je dus meer eiwitten dan koolhydraten. Uiteraard zitten er ook nog andere ingrediënten in. Zo zitten er bijvoorbeeld ook vaak noten en zaden in om ervoor te zorgen dat je ook genoeg vetten binnen krijgt. Deze vetten zijn gezonde onverzadigde vetten, hierdoor is het dus ook gezond. In het brood zitten ook extra vezels, dit bevordert je stoelgang waardoor het nog een aanrader is om het te proberen!

Door de mindere hoeveelheid koolhydraten die erin zitten zit er minder suiker in het brood. Dit zorgt er mede ook voor om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Mensen die diabetes hebben of andere redenen om hun bloedsuikerspiegel laag te willen houden, doen er dus goed aan om proteïne brood te proberen.

Proteïne brood wordt gemaakt van amandelmeel en lijnzaad. Dit hebben ze gedaan in plaats van gewone meel omdat dat een koolhydraatarme optie is en je dus zo het aantal koolhydraten beperkt. Tarwezemelen zijn ook toegevoegd in het brood omdat dit ingrediënt ervoor zorgt dat er nog meer vezels aanwezig zijn in het brood.

Nadelen voor proteïne brood

Uiteraard heeft elk voordeel ook zijn nadeel helaas. Daarom willen wij je in dit artikel wel nog wijzen over de nadelen ervan. Je kunt zelf bepalen in hoeverre je dit erg vindt natuurlijk. De een zal het misschien wel erg vinden terwijl de ander het helemaal niet uitmaakt.

Veel mensen denken dat als ze kiezen voor proteïne brood dat ze meteen zullen afvallen en heel gezond bezig zijn. Het eten van proteïne brood is heel goed voor je en je zult er ongetwijfeld ook wel van afvallen, alleen is het wel zo dat het maar een klein gedeelte van een geheel is. Als je doel afvallen is zul je bijvoorbeeld ook andere voedingspatronen moeten aanpassen. Ook de juiste hoeveelheid beweging is cruciaal hierbij.

Als je het doet voor de bloedsuikerspiegel is het natuurlijk niet de bedoeling dat je vooralsnog veel suiker eet. Het eten van proteïne brood is in dit geval gewoon 1 onderdeel die je kunt vervangen. Verder zul je alleen nog moeten kijken wat je nog meer zou kunnen doen hieraan.

Verder is het helaas ook nog zo dat proteïne brood in de supermarkt duurder is dan normaal brood. Uiteraard komt dit door de alternatieve ingrediënten erin die wat duurder zullen zijn. Hierdoor stijgt de productieprijs en meteen ook de verkoopprijs. Mocht je het te duur vinden kun je dus altijd nog ervoor kiezen zelf je brood te maken! Proteïne brood heeft ook een iets andere smaak dan regulier brood. Dit betekent niet per se dat het viezer is, maar dat is wel weer persoonlijke smaak. De een kan het lekkerder vinden en de ander niet. Zelf uitproberen is dus de juiste oplossing hiervoor.

Alternatieven voor proteïnerijke maaltijden

Zoals wij hierboven al omschreven is het zo dat als je alleen proteïne brood eet je niet meteen kilo’s zult afvallen indien je verder niks veranderd. Je kunt daarvoor wel kijken welke producten nog meer proteïnerijk zijn buiten brood. Hiermee kun je ongetwijfeld meer bereiken dan alleen met het veranderen van brood soort.

Wij begrijpen als je zegt ik kan niet elke maaltijd die ik eet met proteïne brood doen. Ongetwijfeld zul je het op een gegeven moment zat zijn. Daarom zullen wij je een aantal alternatieven geven om je wat inspiratie te geven op proteïnerijke maaltijden. Vaak eten mensen in de ochtend wat yoghurt met muesli. Nu zit er in muesli veel koolhydraten. Dit zou je dus kunnen vervangen met wat noten en zaden of wat vers fruit. Dit kun je ook beide doen!

Je kunt er bijvoorbeeld ook aan denken het gehele plaatje brood eruit te laten. Je kunt voor lunch of avondeten een lekker gevulde salade maken. Hierbij kan je ook misschien wat extra noten in doen of wat extra vlees om het goed gevuld te krijgen. Een salade kan je maken hoe je wilt en je kunt erin doen wat jij lekker vindt. In plaats van aardappels of pasta kun je misschien wat bonen erin doen of peulvruchten. Je kunt ook kiezen voor groente pasta als vervanging van pasta. Je kunt zelf experimenteren met wat jij lekker vindt om zo een nieuw eetpatroon te ontdekken.

Je kunt ook vaak van die zakken of potten met proteïne poeders kopen. Hier kun je ook heel erg veel mee. Vaak heb je ook van die speciale pakketten die bijvoorbeeld goed zijn voor pannenkoeken. Hierin weet je zeker dat er veel eiwitten in zitten en weinig koolhydraten. Als je kiest om minder koolhydraten te gaan eten kun je gaan kijken welke alternatieven er zijn.

Uiteraard kun je ook gewoon pannenkoeken bijvoorbeeld maken met ander soort bloem net als bij het brood. Je kiest dan voor een ander soort bloem en alle andere ingrediënten die je erin doet kun je uitzoeken welke alternatieven er zijn als ze koolhydraten bevatten. Hetzelfde geldt voor het beleg op de pannenkoek. Hier kun je dan het best ook kijken wat erin zit zodat je zeker weet dat je niet per ongeluk vooralsnog koolhydraten binnen krijgt, althans te veel.

Hoe weet je of het je lichaam goed doet?

Dit is natuurlijk moeilijk te oordelen als derde persoon. Voor jezelf kun je het zeker wel merken. Je zult zelf wel weten hoeveel sneetjes brood je bijvoorbeeld altijd at en als je het dan vervangt met proteïne brood hoeveel het er dan zijn. Als dit er minder zijn weet je dus dat proteïne brood je beter vult.

Zodra je koolhydraten bijna volledig uit je eetpatroon gewist hebt en misschien ook bent gaan sporten, dan merk je zelf wel of je aan het afvallen bent. Je zult dan steeds op je gewicht moeten letten en gaan kijken of je gewicht omlaaggaat of dat het gelijk blijft.

Mocht je dit willen doen vanwege je bloedsuikerspiegel, dan zul je met een speciale meter in de gaten moeten houden hoe je suikerspiegel reageert. Dit kun je dan eens in een bepaalde tijd doen. Bijvoorbeeld elke week of elke maand. Hoe vaak jij het prettig vindt kun je gewoon doen!