Voeding

Een koolhydraatarm dieet in het kort!

Dieet


Het doel van een koolhydraatarm dieet is dat je minder koolhydraten eet dan de hoeveelheid die aanbevolen is. Er zijn koolhydraatarme diëten die als doel hebben om de suikerwaarden te verbeteren. Andere diëten zijn juist gericht op afvallen. Ook wordt er vaak een koolhydraatarm dieet gevolgd met de gedachte dat het gezonder is om sommige producten met koolhydraten niet te eten. 

Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet heeft niet alleen voordelen. Er zijn ook nadelen. Een positief punt is de grote hoeveelheid aan eiwitten die je uit het dieet haalt. Dit zorgt ervoor dat er tijdens het afvallen meer spiermassa behouden blijft en geschikt is als sportvoeding. Een nadeel is dat het koolhydraatarme dieet veel verzadigde vetten levert. Bij dit dieet krijg je ook weinig voedingsvezels binnen.



Bij een koolhydraatarm dieet wordt er veel energie uit eiwitten gehaald. Er wordt minder aan koolhydraten gegeten dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Zetmeel, vezels en suikers zijn voorbeelden van koolhydraten die in ons voedingspatroon zitten. Je vindt koolhydraten in aardappels, peulvruchten, groente, fruit en brood. Ook in koekjes, snoep en frisdranken. Bij een koolhydraatarm dieet krijg je 50 tot 130 gram aan koolhydraten binnen op een dag. Als je extreem weinig aan koolhydraten tot je neemt, spreek je van ketogeen dieet. Dan gaat het om maximaal 50 gram per dag, wat extreem weinig is.

Een gemiddelde volwassen vrouw haalt op een dag ongeveer 210 gram aan koolhydraten uit haar voeding. Dit is een goede hoeveelheid. Bij een goed voedingspatroon is het de bedoeling dat je minimaal 40 procent van je energie uit koolhydraten haalt. Dit komt neer op ongeveer 200 gram op een dag.

Doel van een koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarme diëten worden vaak gevolgd om de bloedsuikerwaarden te verbeteren. Dan vooral door mensen met diabetes type 2. Dit dieet volgen ze dan onder leiding van een diëtist. Als je dan ook minder calorieën binnen krijgt, kun je afvallen met een koolhydraatarm dieet. Voor mensen met diabetes en overgewicht kan het goed zijn om af te vallen. Dit heeft weer een gunstig effect op de gevoeligheid voor insuline.

Voorbeelden van een koolhydraatarm dieet 

Bij de meeste koolhydraatarme diëten is het doel om af te vallen. Een aantal bekende koolhydraatarme diëten zijn: Dukan, Dr. Frank en Atkins.