Blog

Welke eiwitten voor sporten?



Eiwitten, we kennen ze in allerlei soorten. Zo kennen we kipeiwit, melkeiwit en nog veel meer! Voor de echte sporters zijn eiwitten een vast onderdeel van de dagelijkse voeding. Naast eiwitten is de inname van de juiste hoeveelheid koolhydraten en vetten. In dit artikel gaan we verder in op de verschillende soorten eiwitten en welke van belang zijn voor het sporten.

Dierlijke & Plantaardige eiwitten

Eiwitten zijn in de basis te verdelen in een tweetal groepen. Dit gaat om de Dierlijke en plantaardige eiwitten. Als we kijken naar Dierlijke eiwitten, dan vind je deze in o.a. vlees, vis, kip eieren en zuivel. Plantaardige eiwitten daarentegen komen voor in producten als rijst, brood, pasta, noten en peulvruchten.



Eiwitten voor sporters

Wanneer jij spieren wilt opbouwen en niet onbelangrijk wilt onderhouden, dan zijn de juiste eiwitten essentieel. Wanneer je niet sport, dan is het belangrijk +/- 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen. Sport je intensief, dan ligt dit op 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Wanneer je intensief sport, dan komen er in principe scheurtjes in je spieren. Door voldoende eiwitten binnen te krijgen, herstellen deze spiertjes en zul jij de volgende training net iets sterker zijn dan die keer ervoor.

Eiwitten na het sporten

Wanneer je een stevige work out hebt gedaan, is het dus belangrijk dat jij eiwitten binnenkrijgt. Vooral voor het slapen is het belangrijk dat jij voldoende eiwitten in je lichaam hebt om de nacht door te komen. Wanneer je slaapt, herstelt je lichaam. Het perfecte moment om je lichaam te voorzien van wat extra brandstof om zo de nacht te kunnen overbruggen. Wanneer je dus klaar bent met het sporten, is het raadzaam direct eiwitten naar binnen te werken.

Eiwit shake

Naast het feit dat jij je eiwitten uit je voeding kunt halen, is de eiwit shake natuurlijk ontzettend populair. Je kunt namelijk met een shake snel en eenvoudig eiwitten naar binnen werken, zonder dat je hier een hele maaltijd voor hoeft te nuttigen. Deze worden vervolgens ook nog eens een stuk sneller opgenomen. Perfect dus als aanvulling op je dagelijkse voeding. Dus wil jij nog even snel wat extra eiwitten naar binnenwerken, ga dan voor een shake!